fredag 30 januari 2015

Brevpress av betong


Det finns så himla mycket fina saker man kan gjuta i betong men jag har tänkt att det är krångligt, dyrt och att man behöver massor av redskap och kunskap. Tänk vad fel man kan ha! I verkligheten är det faktiskt raka motsatsen. Det är enkelt att blanda ihop själva betongen och formar går lika bra att göra själv eller använda saker som finns hemma. Den här gången använde jag mig av den här mallen. Jag har nog fått lite dille på diamanter tror jag. Den är tung och lagom stor och funkar perfekt som brevpress eller bara som fin dekor i hemmet.

Material:
  • Betongmix (jag köpte min på panduro)
  • En mall för det du vill gjuta
  • Skrivare och papper
  • Tjockt papper
  • Tejp
  • Sax eller skalpell
  • Plastglas eller något annat som kan hålla själva formen under bränntiden


Först skrev jag ut mallen på ett vanligt skrivarpapper. Sedan satte jag ihop skrivarpappret med det tjockare pappret och skar ut mallen. Ett tips är att tejpa det tjocka pappret innan du skär det så att det blir lite tåligare mot den blöta betongen. Jag använde vanlig hushållstejp.
När mallen är utskuren i det tjocka pappret är det bara att vika efter den streckade linjen och tejpa ihop mallen till en diamant. Den översta runda delen ska vara lös. Den kommer att vara lock lite längre fram.
Sedan är det dags att blanda ihop betongen. Det står på förpackningen hur man ska göra. Använd redskap som du inte är rädd om när du blandar. När du har fått en bra konsistens (typ som tjock gröt) ställer du diamantformen i ett passande plastglas, eller något annat som håller den stående, och häller i betongen. Se till att trycka ut den så mycket du kan, särskilt nere i spetsen, så att det inte blir superstora bubblor. Sen är det bara att lägga över locket och låta betongen torka. Jag lät min stå i tre dygn för att vara på den säkra sidan innan jag tog bort formen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar