torsdag 28 maj 2015

Personlig skärbräda med tryck


Jag förstår verkligen inte varför jag väntade så länge med att prova det här. Det var superenkelt! Jag var så säker på att det skulle misslyckas (för att det verkade för enkelt för att vara sant) men nu måste jag nog säga att det här är något av det jag har skapat som jag är allra mest nöjd med. Tänk som det kan bli! Skärbrädan, som är köpt, är gjord i bambu och sedan har jag överfört en bild som jag hittade på internet. Tänk bara på att använda bilder där det står att upphovsmannen är okej med att man lånar bilden,  även om det är för personligt bruk.


Det här behöver du

  • Skärbräda eller någon annat träbit
  • Bild som är utskrivet på vanligt papper i en laserskrivare (bläckstråle fungerar inte här)
  • Något gel-medium
  • Pensel
  • Vatten & trasa

Börja med att pensla gelen över hela brädan. Jag hade "matte" hemma så det fick det bli men det finns "glossy" om man föredrar det. Lägg på bilden med själva motivet net mot brädan. Tänk på att spegelvända bilden innan du skriver ut den. Släta ut pappret och se till att det inte finns några luftbubblor. Låt torka över natten.



Blöt en trasa och blöt ner en del av pappret. Börja gnugga av pappret. Det här är magi! 


Fortsätt tills allt papper är borta och torka sedan brädan torr och ren. Pensla med ytterligare ett lager gel och låt torka. Sen är det klart! 




5 kommentarer:

  1. Så snygg den blev! Det där har jag velat testa hur länge som helst. Nu blev jag verkligen sugen på att ta tag i det projektet.. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gör det! Det var verkligen superenkelt :)

      Radera
  2. Amen åh, wow! Superfint ju :D

    SvaraRadera
  3. Det här är sååå fint! Synd att jag har en bläckstråleskrivare :( Har velat testa den där tekniken ett bra tag men verkar ju inte funka med bläck. Tänker inte köpa en ny skrivare endast för det ändamålet liksom :P

    SvaraRadera