måndag 16 mars 2015

Lerhållare till vas

Fortsätter vara kreativ med Monthly Makers månadstema - lera. Denna gången hittade jag röret jag köpte vaniljstång i för ett tag sedan och tänkte att det duger ju alldeles prima som vas. Jag hämtade därför lite av vitleran jag fick fick med mig efter Levande Verkstads-kursen i sommar och började knåda. Jag dunkade leran i bordet för att slå ut bubblorna (vilket är bra om man nu ska bränna, vilket jag tyvärr inte ska) och för att få den att platta till sig. Därefter började jag skära med palettkniv. Jag jämnade ut kanterna så gott jag kunde och slätade ut med baksidan av kniven. Tips om man vill ha glansigare lera är att låta den torka lite och därefter glätta - dvs ta till exempel baksidan av en sked och putsa hela leran. Då blir den glansigare - återigen, speciellt om man bränner den.

Nackdelen att ha en vas med vatten i på denna leran är ju att den inte är vattentålig. Men jag kör på ändå. Men tänk på att obränd lera kan färga av sig så jag har klippt ut ett tunt vitt papper och lagt under för att skydda bordet.

4 kommentarer:

  1. Grym idé måste jag säga! Riktigt nice :)

    SvaraRadera
  2. Snyggt! Tror minsann jag lånar den idén, har nog till och med ett sånt rör liggandes i lådorna någonstans så det blir perfekt ju :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack :) Ja det är bara att låna på. Så himla bra när man kan använda något på det sättet :)

      Radera