lördag 14 mars 2015

Vindspel i lera

 Fortsätter att arbeta i lera för att komma på mitt bidrag till månadens Monthly Makers som Anna Maria denna månaden är värd för. Älskar ju lera och igår var jag iväg och köpte ett kilo lufttorkande lera på Clas Ohlson för 59 kronor. Kap!

I alla fall, det fick bli ett vindspel denna gång. Det du behöver är:
  • Lufttorkande lera
  • Vinglas i plast där botten kan tas av
  • Något vasst att göra hål med (jag använde syl)
  • Ett lypsyl-lock eller annat som du kan stansa ut ett litet hål med
  • Tråd
  • Eventuellt något att fästa det på
Såhär gör man:
  1. Kavla ut leran tunt, kanske 1,5 mm eller så. 
  2. Stansa ut cirklar med hjälp av vinglaset (eller något annat om du vill ha de större) Jag gjorde nio stycken då jag ville ha tre snören med tre på varje, men det gör man såklart så många man vill.
  3.  Stansa ut mindre hål i mitten av de stora cirklarna
  4. Trä leran på undersidan av glasen och forma med handen. Försök få det så slätt som möjligt (eller inte om du inte vill ha det)
  5. Jag skar sedan kanterna för att få de lite rakare, men tunnade sedan ut längst ner genom att trycka till, då jag fick för mig att det blev bättre ljud då. Oklart om det stämmer.
  6. Rulla kulor (se till att de är tillräckligt stora för att inte åka igenom hålen. Mina hål blev nog lite stora, vilket jag också tänker kan påverka ljudet, men återigen - oklart)
  7. Stick hål i kulorna. Se till att hålet är stort nog för att du kan trä igenom tråd (jag använde mig av syl för att göra hål och kunde använda nål när jag skulle trå tråden=lättare)
  8. Låt allt torka
  9. Sätt samman allt. Se till att varje del hamnar så den slår i en annan del. Annars blir det ju inget ljud
  10. Jag fäste allt i en liten träbit för jag tyckte det var tjusigast så, men man kan ju bara knyta fast någonstans om man vill det
Klart!

Jag tror mina cirklar blev lite för små och tänker ljudet hade blivit bättre om man hade haft lite djupare cirklar. Funderade också på hur ljudet skulle bli om man limmade ihop två och två så det blev en glob nästan. Det tåls att tänkas på.

Överlag blev jag dock nöjd. Ska bara komma på hur jag kan hänga upp de på balkongen också. Vill du höra hur de låter så finns en film på vår instagram. Klicka på bilden till höger så kommer du direkt dit.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar