lördag 7 mars 2015

Växthängare / Väggdekoration





 Såg en bild hos Sarah Sherman där hon gjort en växthängare, eller vad man nu ska kalla det, att ha ovanför soffan. Jag kom på att jag fortfarande hade pinnar kvar från min repstege (tidigare använt till bland annat makramé väggdekorationen) och bestämde mig för att fixa ihop en. Gick supersnabbt, var jättelätt och så fort jag får köpt mig lite grenar ska de genast knytas upp.

Du behöver bara pinnar (har du inte repstegspinnar så är det bara att borra hål i de du har, alternativt linda ett snöre runt för att spänna åt) (hade kanske också vart snyggt med pinnar man hittar i skogen) och garn eller annan tråd. Och sen grenar att knyta fast (vilket jag inte hade i och för sig).

Så här gör du:
  1. Klipp av en lång bit snöre. Tänk på att den ska vara dubbel samt lindas ett halv varv runt varje stav.
  2. Trä snöret genom den översta staven och linda ett halvt varv runt varpå du trär snöret igenom en andra gång. 
  3. Fortsätt med de övriga två stavarna. Vill man ha de säkrare på plats kan man vira fler varv, men genom att bara göra ett varv så kan man flytta på pinnarna ganska lätt för att få de raka. De sitter på plats av vikten sedan när alla stavar är på plats.
  4. Fäst snöret längst ner. Jag knöt ihop de två ändarna under den sista staven men man kan ju knyta fast på varje sida eller varför inte använda sig av träkulor eller liknande för att få en extra effekt. 
Klart!

Är det något som är oklart så fråga gärna.

2 kommentarer:

  1. Vilken snygg väggdekoration! Hade jag mer plats hemma hade jag absolut gjort en sån här!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Förhoppningsvis blommar mina körsbärskvistar snart så jag kan visa upp hur de ser ut med växter på också :)

      Radera