måndag 2 mars 2015

Hemmagjord body butter


På vintern torkar min hy ut som bara den. Jag har försökt massa olika krämer, men inget har direkt fungerat. Tills jag upptäckte mandelolja. Smörjer in ansiktet efter (nästan) varje dusch. Har också prövat att göra lite olika cerat och krämer och idag var det dags för ett hemmagjort body butter.

När jag fotade första bilden hade jag ännu inte bestämt mig för vilken eterisk olja jag skulle använda, men det blev till slut grapefrukt. Detta behöver du:

  • Sheasmör
  • Mandelolja
  • Eterisk olja (valfritt)
  • En (fast det blev två) behållare
Såhär gör du:
  1. Smält smöret och oljan i ett vattenbad
  2. Låt stå en stund för att svalna på spisen och ställ sedan in i kylen i ungefär en timme så det stelnar
  3. Vispa med elvisp tills det blir fluffigt
  4. Blanda i eterisk olja under tiden du vispar
  5. Fyll på i burkar
Jag köper alla mina saker härifrån och har även köpt på mig ett par extra burkar för att förvara hårnålar och bomullspads i till badrummet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar